02 December 2024
2 min

Pas op voor fraude – Advies en informatie

Auteur: Dominika

Beste klanten,

We ontvangen steeds vaker informatie en vragen van u over mogelijke oplichting. Deze gaan meestal over het ontvangen van een sms of e-mail over een onbetaalde schuld. Meestal doen ze zich voor als instellingen zoals Belastingdienst, SVB, RDW of nutsbedrijven.

Vaak zien zulke berichten en hun afzenders er heel geloofwaardig uit en wekken ze de indruk van een officiële contactbron. Daarom willen we je laten kennismaken met de eenvoudigste methoden om de echtheid ervan te controleren.

 

Belastingdienst

Weet je niet zeker hoeveel je moet bijbetalen?

1. Controleer je achterstand online:

Bezoek Belastingdienst – Overzicht Betalen en Ontvangenwaar u al uw achterstallige betalingen aan de Belastingdienst kunt zien.

Opgelet: In geval van uitstel van betaling vanwege het coronavirus (coronauitstel) toont niet één bedrag, maar verschillende verschuldigde bedragen. Sommige bedragen kunnen achterhaald zijn, maar geven je wel een idee van de werkelijke betalingsachterstand.

2. Reageer alleen op officiële briefoproepen:

Belastingdienst informeert u altijd per brief over de te betalen bedragen. Dit is een garantie dat de informatie klopt. Fraudeurs sturen geen brieven op naam met daarin uw BSN-nummer of gegevens over de te betalen belasting.

Andere bedrijven en instellingen

Wanneer je een verdacht sms’je of e-mailbericht ontvangt:

  • Raak niet in paniek en klik niet op links.
  • Log direct in op de officiële website:

Als je een verzekering hebt of een boete moet betalen, controleer deze informatie dan door in te loggen via DigiD. Dit geeft vertrouwen dat het bedrag echt is.

  • Controleer je klantenaccount:

Voor privébedrijven heb je meestal toegang tot de klantenaccount. Log daar in om de informatie te controleren.

Wat als de vorige twee stappen niet hebben geholpen?

  • Neem rechtstreeks contact op met de instelling:

Bel of e-mail de betreffende instelling. Het is beter om de mogelijke kosten van een herinnering te maken dan geld over te maken naar een fraudeur.

Aanvullende informatie en assistentie

  • Fraude melden:

Als u fraude vermoedt, meld dit dan bij de Fraudehelpdesk. Dit is de officiële fraudehelpdesk in Nederland.

  • Veiligheidstips:

– Nederlandse Politie – Internetfraude: www.politie.nl/themas/fraude.html Informatie over verschillende soorten oplichting en hoe u zich daartegen kunt beschermen.

– Autoriteit Consument & Markt (ACM): www.acm.nl/nl Consumentenadvies over oplichting en oneerlijke praktijken.

  • Nepnieuws herkennen:

– Let op spelfouten en grammaticale fouten.

– Controleer het e-mailadres van de afzender – dit wijkt vaak af van het officiële adres.

– Geef nooit vertrouwelijke gegevens vrij via links in berichten.

  • Nieuws en waarschuwingen:

– Volg de officiële aankondigingen op de websites van instellingen zoals Belastingdienst of SVB.

  • Veilig inloggen:

– Gebruik alleen officiële apps en websites.

– Controleer of de website beveiligd is (hangslotsymbool in de adresbalk).

Onthoud dat voorzichtigheid en gezond verstand de beste bescherming zijn tegen fraude. Als je twijfelt, kun je altijd rechtstreeks contact opnemen met de instelling of het bedrijf in kwestie.